lördag 29 april 2017

Månadsrapport, April 2017

April månad är förbi, och det går väl an att säga att det har varit en bra månad allmänt.
Månadssparandet fortsätter som vanligt, med 2000 kr insatta på Avanza kontot, men så har jag även fått skatteåterbäring denna månaden, så en liten extra slant blev det allt insatt.
Portföljsidan är även den uppdaterad.

Sedan har jag även börjat samla burkar i den trevliga lilla #pantutmaningen, som finns längst upp på sidan.
Känner att det har varit väldigt givande att plocka upp dessa burkar jag stöter på under vardagen, och så många det är också!
Det har nästan blivit lite beroendeframkallande.
Ska bli oerhört spännande att se hur många jag egentligen lyckas att få ihop.

Vill även passa på att tacka alla följare på Twitter, trodde aldrig att jag skulle nå upp till över 300 följare, åtminstone inte på så kort tid.

Har även haft mitt lönesamtal med chefen på jobbet, där han då berättade att jag kan nästan räkna med att få minst 700 kr i löneförhöjning i år.
Det gör att jag kommer hamna lite över 25000 kr i lön före skatt, vilket jag ändå tycker är en ganska bra lön för att vara undersköterska, men den kan alltid bli högre.

Känner förövrigt att jag har kommit en bra bit på vägen till att bygga mig en bra bas för en utdelningsportfölj med bolag jag gillar.
Det är några fler bolag jag vill peta in och planerar att göra detta under året, för att sedan fokusera på påfyllningar.
Om det är en bra strategi vet jag inte, men så får det bli. 


Månadens aktieköp

Thule Group: Nytt bolag i portföljen, 10 stycken aktier köpta. Tror detta bolag har goda framtidsutsikter, trenden med aktivt liv/friluftsliv kommer nog fortsätta vara attraktiv den närmsta framtiden.
Har själv använt en del utav Thules produkter och gillat dem.
Bolaget har halvårsutdelning vilket jag gillar, dock inte så hög direktavkastning.

Resurs Holding: Nytt bolag i portföljen, 30 stycken aktier köpta. Behövde ha in lite bank & finans i min portfölj. Relativt nytt bolag på börsen, har bank, försäkring och betalningslösningar.
Har betalat via Resurs bank en del när jag beställt hem saker från nätet, har även min cykel försäkrad genom Solid försäkring som ägs av Resurs.
Bolaget har även bra direktavkastning, vilket jag hoppas att den fortsätter att ha.

H&M: Fyllt på även denna månaden med 4 stycken fräscha aktier, tror fortfarande på det här bolaget på lång sikt.

Edit 30/4-17
Glömde skriva att jag även fyllt på Kinnevik med 5 stycken aktier.

Månadens försäljning

Yes, jag har även gjort en försäljning denna månaden. Valde att sälja av mitt innehav i Evolution Gaming.
Sålde på kursen 364,00
Som jag skrivit tidigare så var jag inte intresserad utav bolaget, även fast det kan finnas goda framtidsutsikter. Men det finns andra bolag jag istället är mer intresserad utav.
Sålde bolaget med vinst på ca 25%, det är jag nöjd med.

Månadens utdelningar

Jag satt igår kväll och skrev färdigt rapporten, och hade då konstaterat att det inte var några utdelningar den här månaden.
Men så idag, 30 min innan jag tänkt publicera rapporten, så rasslar det till i telefonen.
Det var Dedicare som delade ut 56 kr, vilket jag tyckte var konstigt eftersom utdelningsdagen är den 2 maj.
Nåväl, jag räknar med den här i April månads utdelning.

Nedan går det att se hur nästa månads utdelningar ser ut, det märks att regnperioden sätter igång på allvar nu.
(Dedicare har delat ut)
Bild skapad hos https://nnava.github.io/

2 kommentarer:

  1. Trevlig läsning! Även jag hoppas gå över 25k som manlig usk när det är klart. Vi har ännu inte fått reda på något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du inom kommun eller landsting?
      Kommunal vill att alla usk ska få runt 700 kr löneförhöjning detta året. Så för mig var det ganska väntat.

      Radera