måndag 8 maj 2017

Börssnack på balkongen

I söndags körde jag en dag med endast börssnack tillsammans med en kompis, vi är egentligen 3 i våran lilla börsgrupp, men den ena fick förhinder vilket var väldigt tråkigt.
Hur som helst så träffades vi den dagen och bara snackade börsen helt enkelt.
Det var mycket trevligt och givande att kunna bolla idéer och tankar mellan varandra.

Vi diskuterade bland annat strategier för våra portföljer och kom med lite feedback till varandra, och kompisen ändrade sin målportfölj en del efter våra diskussioner.
För mig blev det till att finslipa min investeringsstrategi nu framöver, tills jag hittar ett fint system som jag är nöjd med.

Det blev också en hel del analyserande och screenande i Börsdata, där vi körde igenom ett gäng bolag och branscher som vi var intresserade utav.
Jag kom till exempel fram till att jag inte vill ha bolaget Orkla in min portfölj.
Bolagets produkter och direktavkastning gillar jag, men tittar man på övriga siffror historiskt så är de inte särskilt imponerande, särskilt utdelningstillväxten som har stått still i 7 år.
Bolaget har återhämtat sig de senaste åren, och fortsätter det så i ett par år så kan jag tänka mig att titta på bolaget igen, men tills dess så avvaktar jag.

Det kändes som att tiden gick oerhört fort den dagen, och att vi inte riktigt hann med allt vi ville ha sagt, men det här var absolut inte sista gången vi kör börssnack. Det är en sak att hålla på att prata börs i en mobilchatt, men en helt annan sak att kunna sätta sig ner öga mot öga och diskutera, dessutom är det mycket trevligare.

Den här bilden är värd att läggas ut igen, titta så mysigt vi hade det.

Om du har några i din bekantskapskrets som också håller på med börsen och liknande kan jag varmt rekommendera att göra en sån här grej, då det som sagt var väldigt givande då man kunde få en andra åsikt om saker och ting från någon man känner och har förtroende för.

Nästkommande gånger kanske vi ska köra med ett nytt tema för varje gång?
Får bolla den idén med börsgruppen helt enkelt.

I övrigt på bloggen har jag lagt till en ny flashig RSS knapp på högersidan,
Den ena i min börsgrupp hade svårt att lägga till min bloggs feed, så jag hoppas att det här ska lösa problemet.
Även en lite snyggare Twitter knapp har tillkommit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar