lördag 22 april 2017

Lär mig fundamental och teknisk analys

Jag var nyligen på utbildningen UA Akademin, som är en gratisutbildning från Unga Aktiesparare.
Denna utbildningen riktas främst till de som är helt nya på aktiemarknaden, så till de personer som är nyfikna på att börja lära sig om aktier kan jag rekommendera utbildningen.

När jag satt på den avancerade kursen så fick vi lära oss grunderna i både fundamental analys och teknisk analys.
Pennan gick på högvarv i anteckningsblocket, men jag kände att jag ändå bara fick skrapa på ytan, och jag ville lära mig mer.

Så jag började att studera dessa två analysmetoder på egen hand.
Jag hittade några utbildningar via Aktiespararnas hemsida (medlemsskap krävs) och började läsa dem, och skriver ner sånt som jag tycker verkar vettigt.
Googlade ockå runt lite och hittade några bloggar, artiklar och liknande som också går igenom metoderna.

Jag har även använt medlemsförmånen i Aktiespararna till att prova på analysprogrammet "Hitta kursvinnare" i 3 månader för att öva upp mina analyskunskaper.
Måste säga att det är ett väldigt intressant program, och kul att leka runt med.

Planen är även att köpa premium medlemskap hos Börsdata (länk), som är en websida med finansiell information där du kan se nyckeltal, göra analyser, bolagsscreening med mera.
Den sidan verkar vara varmt rekommenderad bland börstwittrarna, så jag tänker ge den ett försök.

Jag tycker att det är fantastiskt intressant att lära mig dessa analysmetoder, men jag har mycket kvar att lära, och det känns som att mycket övning krävs.
Det kommer ju framförallt hjälpa mig göra bättre investeringar i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Hej Sparpappa!
    Tidigare erbjöd Börsdata en månad gratis Premium men vet inte om detta erbjudande finns kvar.
    http://www.kronantillmiljonen.se/wp-admin/post.php?post=1710&action=edit

    Kul att höra att du varit på UA akademins föreläsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ska ta och kika på det.
      Kommer troligtvis bli ett köp ändå då jag gillar gratisvarianten.

      Radera