tisdag 11 april 2017

Sparsamhet = Miljövänlighet?

Skulle man kunna säga att de som lever sparsamt även lever miljövänligt?

Jag skulle vilja svara ja på den frågan.

Åtminstone tycker jag att jag själv blivit mycket mer miljövänlig sedan jag blev sparsam.
Det här är ju naturligtvis en positiv sak då större delen av världen uppmuntrar till att vara miljövänlig, och det är även något jag vill lära mina barn.

Kan vi som då är sparsamma kanske agera förebild?
På mitt jobb är det många som exempelvis tycker det är bra att jag cyklar till jobbet istället för att ta bilen, och att jag nästan alltid har matlåda med mig.
Många frågar mig om min sparsamhet och jag diskuterar gärna och berättar hur mycket pengar det faktiskt går att spara genom att bara göra enkla justeringar i sin vardag, det verkar åtminstone som att de flesta lyssnar intresserat.
Två stycken arbetskamrater har faktiskt själva börjat cykla till jobbet, åtminstone några gånger i veckan, och nog tycker jag att jag ser fler matlådor än tidigare.

Så jag tror nog ändå att jag varit lite av en inspirationskälla för vissa, och det är ju väldigt roligt.

Jag tänkte jag skulle göra en liten lista här nedan på saker jag börjat göra för sparandets skull, som även är bra för miljön.

  • Cykelpendlar till och från jobbet.
  • Gör matlådor, så i stort sett ingen middagsmat slängs.
  • Sopsorterar, sparar in mycket på soppåsar och är jättebra för miljön.
  • Låter inte lampor eller elektriska apparater stå på i onödan för att hålla nere elkostnaderna.
  • Plockar upp pant jag hittar ute, se #pantutmaningen.
  • Köper inga påsar vid handling, använder återanvändningsbara kassar.
  • Köper och säljer begagnade prylar istället för att köpa nytt och slänga, i den mån jag kan.

Det finns säkert massvis med andra bra saker en sparsam person gör som också är bra för miljön, men det här är några saker jag kom på just nu.
Nu tänker inte jag vara någon miljöextremist och tala om för alla hur de ska göra.
Men jag tror att om alla gjorde några simpla ändringar likt dessa i vardagen, så hade det kunnat hjälpa miljön enormt mycket.
Svenska folket är ändå ganska bra på detta med miljövänlighet vill jag tro, men vi kan bli bättre.

Självklart är jag inget helgon, det finns ju såklart saker jag gör som inte är bra för miljön, t ex att jag knappt handlar något ekologiskt då de varorna oftast är dyrare, och säkert andra saker också, men det tar vi inte nu.
Men jag tycker ändå att jag är mer miljövänlig än vad jag är miljöbov.
Det är åtminstone min åsikt.

Tycker du att ditt sparande har gjort dig mer miljövänlig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar