torsdag 1 juni 2017

Månadsrapport, Maj 2017

Utdelningsmånaden är förbi, måste säga att det var riktigt trevligt att se så många utdelningar trilla in. 
Månadssparandet fortsätter som vanligt med 2000 SEK (ska börja skriva SEK nu istället för kr)
Men ska man räkna med utdelningarna så har jag investerat totalt 2477,50 SEK den här månaden. kommer bli kul att se när utdelningarna gör ännu större skillnad i framtiden.
Den totala sparkvoten för hela familjen är drygt 20% med våran nya budget.

I övrigt har det varit en bra månad, vädret har varit fantastiskt för det mesta, så då har jag passat på att sitta på uteplatsen på kvällarna med min pipa och någon lånad bok från biblioteket.
Ska försöka läsa en hel del böcker om just börsen/aktier det här året, för att suga i mig så mycket kunskap som möjligt.

Sitter även och klurar på vilka fler bolag jag vill ha in i min portfölj, har just nu 5 stycken potentiella bolag som kanske kan leta sig in i portföljen:
AstraZenaca, Clas Ohlson, Electrolux, Skistar och Swedbank.
Inget är bestämt ännu, utan jag får ta och analysera bolagen lite mer först, men bolagen är definitivt intressanta.

Har också börjat tänka på hälsa och träning lite mer. Nog för att jag får motion genom att cykelpendla till jobbet, men jag tänkte komplettera med löpning och kroppsviktsövningar (träning som är gratis)
Ska man gå i pension i förtid är det ju en fördel att man är frisk och kry.



Månadens aktieköp

Dedicare: Var ganska lågt viktad i det här bolaget, så när jag såg att kursen hade fallit lite så passade jag på att dubbla innehavet med 8 nya aktier.

Hemfosa: Påfyllt med 3 små aktier med återinvesterade utdelningar.

H&M: Fyllt på även denna månaden med 2 stycken aktier.

Skanska: Jag välkomnar även Skanska som är portföljens nykomling, 5 små aktier blev det.
Ville ha in något byggföretag i portföljen, och kände då att Skanska var ett bra val. Bra och stabilt bolag med fin utveckling, tror även att bolaget har goda framtidsutsikter, det byggs som bara den ute i världen. Utdelningshistoriken, direktavkastningen och den sunda utdelningsandelen tycker jag också ser bra ut.
Skanska
Bild från borsdata.se


Månadens försäljning

Inga försäljningar den här månaden.

Månadens utdelningar

Förstår nu varför maj kallas för regnmånaden, då det faktiskt har regnat in utdelningar den här månaden.
Har naturligtvis återinvesterat varenda krona.

Acando: 85,80 SEK
Hemfosa: 19,80 SEK
H&M: 53,90 SEK
Kinnevik: 56,00 SEK
Resurs Holding: 90,00 SEK
Swedish Match: 80,00 SEK
Thule Group: 92,00 SEK

Totalt: 477,50 SEK

Titta bara vad vacker, det är sånt här man blir glad utav.

10 kommentarer:

  1. Så kul att följa dig. Vi investerar ungefär lika mkt varje månad, så kul att jämföra lite :) Sen när jag går på mammaledighet i december, kommer det dock krympa till en fjäderdel. Men ser min pengar som investerade i tid med min framtida bäbis :)
    //Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie! Kul att du gillar bloggen.
      Har du liknande bolag också? Berätta gärna :)

      Ja det blir ju lite sämre inkomster med föräldraledighet, min fruga är för tillfället mammaledig, så det krävs ju lite mer planering för att kunna behålla sparkvoten, men ingenting är omöjligt.
      Gör en budget och kapa onödiga kostnader :)

      Ta vara på tiden med den lille, den får du aldrig tillbaka.
      Glöm inte att starta ett sparande till barnet också.

      Radera
    2. I min långsiktiga så har jag H&M, Investor, Skanska, Skistar, Handelsbanken, Dedicare, ICA, Volvo.

      Har inte riktigt bestämt oss hur vi ska göra med FK, fårse hur många dagar det blir. just nu ligger budgeten på att vi tar ut 0 dagar, och då finns det bara utrymme för 400 kr till den långsiktiga. Men självklart blir det ett sparande till barnet utöver dessa:)

      Det lovar jag att vi ska göra, jag kommer att bli hemma tilld barnet bli 21 mån. Sen får vi se om pappan kommer att vara hemma. Han har precis startat eget, så det kanske bara blir lite strödagar för att förlänga helgerna mm.

      /Emelie

      Radera
    3. Bra bolag som lär hålla många år till.

      Oj, klarar ni er utan att ta ut några pengar från fk just nu så är det en väldigt bra budget ni har eller bra inkomst för sambon. De dagarna kan ju ändå sparas i många år framöver. Ledig varje sommar sedan kanske? :)

      Radera
    4. Ja jag hoppas på dessa. Jag ska fylla på med fler, för att sprida riskerna lite till. Men är nöjd än så länge.

      Helt ok lön får han ut ca 30 tkr netto, sen får jag 10% i lön från min arbetsgivare ca 3 tkr, och kostnader på mellan 17-20 tkr i mån, så det ska gå. Det är nog sambon som kommer att få en chock med att leva med så stram budget, räknar med att vi har ca 4 tkr/person till eget varje månad. Så det ska bli spännande och se hur detta kommer att gå i praktiken. Men jag är van att leva efter en budget :)
      Ledig med ett par veckor extra på sommaren hade ju varit toppen :) Eller kunna jobba 70-80% istället hade j också varit en dröm :)
      /Emelie

      Radera
    5. Den inkomsten kommer ni klara er gott och väl på. Är ungefär samma som jag och frugan har just nu när hon går på FK. Ändå tycker jag inte vi behöver leva så snålt :)
      Så det kommer gå alldeles utmärkt för er.

      Radera
    6. Ja men exakt vad jag känner med. Men fårse vad sambon säger. Han har ju några månade på att lägga undan extra för att dryga ut sin egna kassa.
      Sen vet jag inte om det finns några regler från min arbetsgivare eller FK att jag måste ta ut ett visst antal dagar under föräldraledigheten. Det får jag läsa mig till.

      Ha nu en riktig härlig helg, här blir det långledigt :)

      /Emelie

      Radera
  2. Kom på en fråga, pensionskompemserar ni den som är föräldraledig? Tycker d är så svårt hur mkt vi ska sätta av //Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen pensionskompensation, men frugan har ju ett månadssparande i fonder som förhoppningsvis ska kunna förgylla pensionen sen.

      Radera
    2. Då har ni ju ändå tänkt på det :) tack för svar!
      //Emelie

      Radera