lördag 17 juni 2017

Barnsparande

Det här med att spara till barnen har det pratats och skrivit om en hel del, och med lika många olika åsikter.
En del tycker att det är en självklarhet att spara till sina barn för att kunna ge dem bra förutsättningar i livet, medans en del tycker att barnen får det för enkelt och inte lär sig någonting om föräldrarna sparar åt dem.

För mig är det en självklarhet att månadsspara till mina barn för att de ska kunna ha ett bra startkapital då det är dags för vuxenlivet.
Men jag känner också att det är viktigt att lära barnen pengars värde i ganska tidig ålder.


Det är nog bra att visa barnen hur fungerar med inkomster och utgifter, att pengar inte växer på träd utan att man faktiskt måste jobba för dem.
Ett exempel kan ju vara att erbjuda barnen sysslor hemma i utbyte mot en liten slant.
Sen kan det även vara bra att visa hur det ser ut när räkningarna betalas, vad det är som mamma och pappa egentligen måste betala för, och att vi inte har ett magisk kort med oändligt mycket pengar.

Det finns hur många tips och metoder som helst när det kommer till detta, och vi får helt enkelt se hur vi ska göra längre fram i tiden.

Mina föräldrar sparade undan pengar till mig varje månad fram tills jag var 18, dock på ett nollränte konto, men det är tanken som räknas.
Fick tillgång till ungefär 18k SEK, som jag till viss del la på körkortet, vilket var bra.
Men de mesta utav pengarna gick till rent slöseri, och så vill inte jag att mina barn ska göra med sina pengar.

Jag vill därför inkludera barnen i sparandet, och lära dem hur det fungerar samtidigt som de får se sina pengar växa.
Just nu sparar vi undan 300 SEK i månaden från barnbidraget, dessa pengar läggs i en indexfond, Avanza Zero.
Använder man en sparkalkylator så visar den att slutsumman efter 18 år är ca 100k SEK, räknat på 6% värdeökning.
Att barnen får börja vuxenlivet med 50k SEK var tycker jag låter väldigt bra åtminstone.
Barnen har ett gemensamt ISK konto i mitt namn för tillfället.

Tanken är att om inte barnen visar något intresse för aktiehandel, så fortsätter sparandet i fonder fram tills det är dags för barnen att få pengarna.
Skulle det däremot vara så att barnen visar intresse för aktiehandel, har jag mina funderingar på att isåfall dela summan så att barnen får varsitt konto, där de då får välja sina egna aktier som de vill investera i.

Vad ska pengarna gå till och när ska de få dem?

Vad pengarna ska gå till ska barnen få bestämma själva. Förhoppningsvis har de tagit lärdom och gör kloka beslut, så som att använda dem till körkort eller bostad, eller kanske helt enkelt fortsätta att spara.
Vi har även funderat lite på om en mindre summa ska plockas ut lite tidigare för att eventuellt finansiera mopeder, om de nu vill ha sådana.
Vi bor ganska lantligt, och det kan vara bekvämt för dem och oss att de kan ta sig runt på egen hand.

När de ska få pengarna är inte riktigt bestämt än, att ge ut dem redan vid 18 års ålder kanske inte är den bästa tiden, man vet ju själv hur det var i den åldern.
Det här kommer att återstå att se, beroende på hur mogna barnen har blivit för sin ålder.
Direkt efter gymnasiet kanske kan vara en bra idé då det för många är då som vuxenlivet börjar.


3 kommentarer:

  1. Jag ska tillsammans med min bror starta ett månadssparande till min systerson. Men vi vet inte riktigt vad vi ska ha för konto. är det KF där vi kan ha systersonen som förmånstagare? ELler hur har ni det?

    /Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag låter som en jättebra idé!
      Det är korrekt att i en Kapitalförsäkring så kan ni ha systersonen som förmånstagare.

      I ISK så är det arvsrätten som gäller.

      Vi har vårat i ett ISK i mitt namn, men funderar på att byta över till en KF istället.

      Radera
    2. Toppen tack för hjälpen :)

      /Emelie

      Radera