fredag 9 juni 2017

Handlat från Matsmart och restaurangbutik

Jag och min fru har nyligen testat två nya sett att handla mat på.

Det ena är en från ett företag som heter Matsmart (länk).
Detta företag känner nog många till, men för dem som inte gör det så säljer de matvaror och liknande som butikerna inte längre vill ha, det kan exempelvis vara för att bäst före-datumet närmar sig, säsongsvara osv.

Det går att gör riktiga fynd på den här sidan, även på sådant som har flera veckor kvar innan de går ut i datum.
Själv tycker jag inte att bäst före-datumet är så petnoga, det viktiga är att det inte ser, luktar eller smakar konstigt.

Vi kommer att använda den här sidan för att köpa sådant som går att bunkra på sig (torrvaror, konserver, tvål, drycker)
Det negativa med att handla här är fraktkostnaden, 50 kr för paket upp till 20 kg.
Det gäller därför att göra riktigt bra fynd så att fraktkostnaden inte sätter käppar i hjulen för en.
Naturligtvis går det att åka till Matsmarts lager och hämta beställningen själv, dock ligger det i Katrineholm, och är lite väl långt för mig att åka.

Jag tror att det kommer bli åtminstone ett par beställningar per år från den här sidan, förutsatt att vi hittar några riktigt bra fynd.




Sedan har vi då nästa nya sätt att handla på, och det är ifrån en restaurangbutik.

Denna butiken heter Martin & Servera (länk) och är alltså en butik som säljer varor inriktat till restauranger, caféer och storkök, men som nyligen börjat tillåta privatpersoner komma dit och handla.
Allt du behöver göra är att ansöka om ett klubbkort som du visar upp i kassan för att få handla, kortet är naturligtvis gratis.

Butiken säljer riktigt storpack av det mesta som går att hitta i en vanlig butik, ibland även till mycket bättre priser än hos din lokala butik.

Jag och min fru köpte exempelvis en påse med 5 kg kycklingfilé för 199 kr
fläskfilé för 49,90 kr/kg
175 stycken grönsaksnuggets för 159.90 kr
Såg även 100 pack frallor för 99 kr
Billigt eller hur?
Priserna är utan moms, detta läggs istället till i kassan, 12% på matvaror, 25% på övrigt.

Det flesta sakerna som var riktigt värda att köpa var i frysdisken, godiset och grönsakerna, många utav de andra varorna så som i mejeriet och bland torrvarorna var inte mycket billigare än på min lokala Ica, ibland även samma pris, men vill du ha tag på storpack är det till ett sånt här ställe du ska åka.

Rekommenderar definitivt ett besök i den här butiken om du har möjligheten.

Vi kommer absolut åka tillbaka fler gånger (1 gång i månaden?) för att fylla på frys och skafferi och annat trevligt

Det finns tyvärr bara 3 butiker i Sverige, Göteborg, Årsta och Bromma.
Så alla har inte möjligheten att ta del av den här trevliga butiken, men det kanske finns andra liknande butiker där även privatpersoner får handla?



2 kommentarer:

  1. Tjena Sparpappan!

    Tack för tipset, kommer nog att spara lite pengar på att handla där. Själv köper jag 2,5 kilo kycklingfilé för samma pris. Ska nog åka dit och kika lite.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra! Fantastisk butik tycker jag.
      De har även svensk färskpotatis för 4.90 kr/kg just nu.

      Radera