söndag 1 januari 2017

Nytt år, nya möjligheter.

Ja nu var det nytt år ännu en gång, känner att jag lärde mig mycket förra året när det gäller sparande och börsen.
Men änsålänge har jag bara skrapat ytan. Jag började lite lätt på börsen för ca 1 år sen, men började inte på allvar förens vår/sommar, ska bli spännande att se vad det kan bli detta året.

Vad är då planerna/målen för året?

Jo, jag tänker fortsätta spara månadsvis, där jag lägger in en liten slant i aktier varje månad.
Har även diskuterat och fått min fru lite mer engagerad i vårat "familjeföretag", som en författare så fint kallar det.
Vi ska börja med att buffertspara, då jag upptäckt att vi faktiskt inte har pengar till oförutsedda utgifter. Kanske kan dessa pengar även bli handpenningen till ett framtida husköp.

Jag kommer även försöka reglera onödiga utgifter ytterligare, där finns det alltid något att jobba på. Kommer nog få göra en översyn där efter att nästa barn kommit, vilket blir förhoppningsvis denna månad.

Kan vi hålla detta nya sparande blir vår familjs sparkvot ca 16%, tidigare låg den på ca 5%.

Detta året kommer även direktavkastningen från mina företag ramla in, som självklart ska återinvesteras.
Det blir inte mycket nu i början, men snöbollen är i rullning.

Funderar även på att sluta med Avanza Zero och istället aktivt välja vart pengarna ska gå. Men får suga på den karamellen lite.

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar