fredag 6 januari 2017

I väntans tider.

Nu börjar det närma sig, våran nästa familjemedlem är beräknad att komma i slutet av denna månaden, men det känns som att han/hon kommer när som helst.

Som tur är när man redan har ett barn sen tidigare så behöver inte kostnaderna bli så mycket högre, de mesta utav barnsakerna kan återanvändas.

Till första barnet köpte vi exempelvis en begagnad och mycket fräsch barnvagn för endast 500kr, den kommer att användas nu igen.
Spjälsäng fick vi gratis, likaså skötbord (enkel dyna), babynest, kläder har vi också fått mycket gratis samt att vi även kommer återanvända, förutsatt att de är hela, fräscha och passar könet.

Mitt tips till folk som ska skaffa barn, eller redan har för den delen:
Försök få tag i så mycket begagnat som möjligt, ni kan spara tusentals kronor.

Då blir det även dags att öka barnsparandet. Har valt att ha ett delat fondkonto till båda barnen, då avkastningen kan skilja sig rejält mellan två konton.

Sedan har jag även tänkt att bli aktiv i mitt val av fonder till premiepensionen via pensionsmyndigheten.se

Efter ett tips från boken "Bygg en förmögenhet" av Joel Bladh (mycket bra bok förövrigt, rekommenderas till nybörjare och föräldrar), ska jag varje månad välja 5 fonder, för att sedan följa upp månaden efter och se vilken fond som gått bäst, den behåller jag och de andra byts ut.
Vilka fonder som går bäst för stunden ska man tydligen kunna läsa i Dagens industri, vilken jag kan läsa på biblioteket.

Har även gjort lite fler aktieköp denna månaden då jag sålt min indexfond och valt att aktivt förvalta de pengarna istället.
Köpte lite Axfood och lite Swedish match, som jag uppdaterat på min innehavssida.

Kommer även i nästa vecka att köpa på mig lite mer Starbreeze aktier, tror verkligen att det kan bli bra i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar