onsdag 8 februari 2017

Nytillskott i familjen

Ja nu har det hänt, under natten till måndagen föddes mitt andra barn, en till dotter.
Detta är ju naturligtvis väldigt roligt, men det blir ju en liten omställning.
Däremot har man ju lite mer erfarenhet den här gången, och vet hur man tar hand om en bebis. Dessa första dagarna har gått som en dans, även frugan är förvånansvärt pigg, vilket är väldigt skönt.



Vad blir annorlunda ekonomiskt nu då?
Förhoppningsvis inte alltför mycket, jag vet ju inte riktigt hur mycket mammapengen kommer att ligga på varje månad, men jag tror att vi har såpass bra koll på våra pengar att det inte blir några problem.

Det passade bra att även detta blev en flicka, då vi redan har massvis med kläder som kan ärvas, kläderna är ju fortfarande fräscha. Så troligtvis kommer vi inte behöva köpa nya kläder till lillasyster på ett par år. När de är små tror jag knappast de bryr sig så mycket.

Jag kommer även att dubblera barnsparandet, det är ju självklart då vi nu får dubbelt barnbidrag. Tanken är att detta sparande ska ökas ännu mer framöver, då dessa pengar är tänkt att ha för att betala för framtida större utgifter till barnen, exempelvis moppe, körkort.
Döttrarna ska själva få vara med att bestämma vad dessa pengar ska gå till, eller sparas, med guidning från far naturligtvis, kommer ju inte låta pengarna gå till vilken skit som helst.
Jag hoppas kunna lära dem att spara, och kanske även bli intresserade utav aktier.

Sedan har ju även rapportsäsongen dragit igång, och det är första gången som jag läser rapporter.
Har änsålänge läst H&M, Axfood och Acando, planerar att läsa fler.
Jag förstår inte riktigt allt i rapporterna än, men känner att jag kan lära mig hyffsat snabbt.

Ska även ta och fylla i vad årets potentiella utdelningar blir på sidan för innehav, men det blir en annan dag.
Är förövrigt myckt trevligt att H&M började med halvårsutdelningar, fint med lite spridning.
Acando höjde sin utdelning till 1,30kr, samt kom med (vad jag tror) en bra rapport.
Även Axfood höjde sin utdelning till 6kr.

Är väldigt nyfiken på att läsa Starbreeze rapport nästa torsdag. Även fast jag tror att det är 2017 som blir Starbreeze år, så är det ju alltid trevligt med bra siffror.

2 kommentarer:

  1. Tjena,
    Jag minns inte om jag grattat tidigare så here it is; stort grattis till tillökningen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket! Skadar aldrig att göra det en extra gång.

      Radera