onsdag 16 augusti 2017

Jag lånar böcker istället för att köpa dem.

De senaste åren har jag verkligen lagt märke till hur bra och sparsamt det är att låna böcker på biblioteket istället för att köpa dem.

Jag började väl uppskatta biblioteket då jag studerade till undersköterska efter gymnasiet. Min första kurs jag skulle läsa var "Medicin 1", och behövde naturligtvis en studiebok till det.
Vi var tvugna att skaffa oss kursmaterialet själva, så jag började söka på nätet efter en kopia.
Jag märkte snabbt att oanvända kopior var alldeles för dyra, så jag köpte en begagnad bok från en privatperson​, men fick ändå betala 200 kr för den.
Jag insåg ganska snabbt att det här skulle bli en dyr historia om jag nu skulle köpa varenda bok till utbildningen, särskilt med tanke på att jag vid tillfället inte ens hade en fast anställning.

Så jag började med att fråga mina kollegor som nyligen studerat om de hade några böcker kvar att låna ut, men tror bara att jag fick tag på en bok.
Då sa någon "har du kollat på biblioteket?"
Nä det hade jag ju inte, så det blev till att bege sig dit för att se om mina böcker fanns, och jodå, varenda en fanns att låna helt gratis.
Alla fanns inte just på mitt bibliotek, men personalen var oerhört hjälpsamma och beställde in böckerna jag behövde från andra bibliotek som de samarbetade med.

Det var efter detta som jag insåg hur fantastiskt biblioteket faktiskt är.

När jag började intressera mig för börsen och sparande på allvar så ville jag ju naturligtvis lära mig så mycket som möjligt.
Jag upptäckte då hur många bra böcker det finns där ute om börsen, aktier, sparande och ekonomi, och började då låna dessa böcker från biblioteket.

 Nedan tänkte jag lista de böcker jag läst hittills i år, och vad det ungefärliga priset för boken är om jag hade valt att köpa dem istället.
Priserna är tagna ifrån Adlibris.
  • Såhär kan alla svenskar bli miljonärer - Per H Börjesson - 53 kr
  • Den enkla vägen att lyckas med aktier - Marcus Hernhag - 226 kr
  • Den enkla vägen att bli rik på aktieutdelning - Marcus Hernhag - 226 kr
  • Tradingguiden - Jonas Bernhardsson - 294 kr
  • Slå börsproffsen! : tio steg till bättre aktieaffärer - Jan Öberg - 199 kr
  • The intelligent investor - Benjamin Graham - 181 kr
  • Miljonär innan 30 och pensionär innan 40 - Bloggaren Miljonär innan 30 - 212 kr
  • Totalsumma: 1391 kr
Sedan har jag även lånat ett helt gäng med barnböcker, dottern gillar verkligen att få välja själv vilka böcker som ska lånas.
Räknar man med de böckerna, mina studieböcker samt övriga böcker så har jag sparat in en rejäl slant bara genom att låna böckerna istället för att köpa dem.

Jag kan naturligtvis tänka mig att köpa böcker som jag finner riktigt intressanta eller bra att ha hemma.

Övrigt som är bra med biblioteket är att du kan gå dit och läsa tidningar gratis istället för att prenumerera på dem. Utbudet varierar på olika bibliotek, hos mig har de exempelvis Dagens Industri och Affärsvärlden, som kostar en del att prenumerera på. Ta gärna en titt nästa gång du är i närheten och se vad just ditt bibliotek har.

Många bibliotek har även e-böcker, som du kan låna hemifrån och läsa på dator, surfplatta eller telefon.

Ett lånekort kostar dig inget, så se till att skaffa ett och börja spara pengar på böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar