onsdag 19 juli 2017

Sparfrugan köper aktier istället för fond

I måndags skrev jag på Twitter att jag sålt frugans fond och istället skulle köpa enskilda aktier.

Det har nu skett.



Innan hade frugan sitt månadssparande i gratisfonden Avanza Zero, som absolut inte är dålig. Utan perfekt för den ointresserade.

Men jag kände som såhär, att jag kommer ha massa roliga utdelningar framöver, som bara blir större och roligare med åren.
Jag ville att min fru skulle ha detsamma, så vi kan ha två fina utdelningsmaskiner.

Intresset för aktier hos min fru är inte särskilt högt, men hon gick med på det här och låter mig hjälpa henne med förvaltningen.
Men jag hoppas att hon kan bli självgående med det så småningom, alla kan lära sig aktiehandel.

När jag skulle välja ut några bolag till frugans portfölj så ville jag ju såklart ha bra bolag, men samtidigt bolag som hon känner igen, och kan relatera till.

Man ska ju ändå veta vad bolaget man köper sysslar med.
Så det blev följande bolag änsålänge:

Axfood - Hon jobbar i butik.
Cloetta - Hon älskar choklad och godis.
Hemfosa - Mitt val, för utdelning och riskspridning.
H&M - Hon tycker om deras kläder.
Kopparbergs - Älskar cider.
SEB - Hennes bank som hon är kund hos.

Investor och Essity ska också in i portföljen så småningom.
Investor för att bredda, Essity för att vi använder deras produkter.

Jag tror att det här blir en bra början till en portfölj, med bolag hon känner till.

Det här är en bra strategi även om du ska hjälpa dina barn med att köpa aktier, låt dem investera i bolag de känner till och har intresse för.
Det gäller även när man ska investera till sig själv såklart.

2 kommentarer:

  1. Fick min sambo att börja med aktier igår. Han har sparat i fonder innan men nu delade vi upp det 50/50.
    Han valde Peab, SCA, Volvo, Ica, Kinnevik och Skistar. Vi får se hur det kommer att gå :)

    //Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!
      Fortsätt stötta honom och köp stabila bolag så blir det nog bra :)

      Radera