fredag 19 maj 2017

Delmål och mål i mitt sparande

Nu när jag har kommit ut ur startgroparna med mitt sparande, så kände jag att det var dags att börja sätta upp lite delmål, och då även ett slutmål.
Jag har tidigare skrivit att jag ville ha som mål att ha minst 1 miljon kronor vid 65 års ålder.
Men nu har jag insett att jag troligtvis kommer slå det målet mycket tidigare än så, så jag tog lite hjälp utav den fantastiska sparkalkylatorn som finns på Stefan Thelenius blogg Länk.

Det jag kom fram till på ett ungefär, om jag fortsätter exakt som jag gör nu, är att min aktieportfölj kommer ha ett värde på 1 miljon om ca 16 år, år 2033.
Förhoppningsvis kommer jag att klara det tidigare än så, beroende på hur det ser ut de närmsta åren.
Känner ändå att det är en bra riktlinje, och klarar jag det innan dess så är det kul.

Jag har därför valt att sätta upp följande delmål, räknat på portföljvärdet:

Delmål 1: 
100 000 kronor år 2019

Delmål 2:
250 000 kronor år 2023

Delmål 3:
500 000 kronor år 2028

Delmål 4:
1 000 000 kronor år 2033

Mål:
Pension vid 55 års ålder
År 2045



Jag känner att dessa kan vara ganska rimliga delmål, kanske lite låga förväntningar, men jag vill ändå vara ganska avslappnad i mitt sparande.
Så därför vill jag nog ha lite lugnare delmål för att inte sätta allt för stor press på mig själv, jag vill ju ändå att det här ska vara roligt och inte ses som någonting jag måste lägga tonvis med energi på, bara för att kunna nå upp till ett mål.

Just det där med pension vid 55 års ålder tycker jag ser ut att vara ett riktigt bra mål för mig.
Jag har läst om flera stycken som har/kommer att gå i pension mycket tidigare, bl a Farbror Fri (länk) och Miljonär innan 30 (länk).
Bra förebilder som jag hoppas kommer att få riktigt härliga pensioner.

Men jag trivs ändå bra med mitt jobb för tillfället, dock vill jag ju inte jobba tills jag nästan är lika gammal som mina omsorgstagare.
Så därför satte jag målet vid 55 års ålder, frugan ska naturligtvis också gå i pension tidigare.
Det hade varit väldigt trevligt om vi kunde gå samtidigt, och det är nog knappast någon omöjlighet, även hon har ju ett sparande som kommer att användas till pensionen.

5 kommentarer:

  1. Hej Sparpappa!

    Kul att se att du kommit igång med ditt sparande och investerande!

    När jag själv har satt (del)mål har det mestadels handlat om mängden pengar jag lyckas spara undan/investera vid vissa tidpunkter. Naturligtvis är det mycket viktigt hur dessa pengar utvecklas, men om man tittar på lite längre sikt går börsen lite upp och ner (även om det långsiktigt - åtminstone hittills - gått upp på de flesta marknader). Min poäng: Jag rekommenderar att även ha delmål du kan kontrollera (sparandet) för att inte "tappa sugen" om börsen skulle få för sig att gå ner under en viss period.

    Jag har tidigare gått mycket på känslor och sålt i dåliga tider. Detta har med facit i hand visat sig vara fel och jag rekommenderar att läsa på olika forum/bloggar om t ex "tid i marknaden" etc.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon, och tack för din kommentar.
      Jag förstår precis hur du tänker, och det är ingen dum idé.
      Jag är fullt medveten om att en krasch mycket väl kan komma när jag är nära ett delmål, det värsta som händer då är att jag inte klarar delmålet just då.
      Men eftersom jag är så långsiktig så gör inte det så mycket.
      Det viktigaste är att jag har fina bolag med bra utdelning, där förhoppningsvis bara kursen sjunker, men inte utdelningen eller bolagets utveckling.

      Jag kommer även hålla fast mitt månadssparande, som aldrig kommer sänkas om inget drastiskt händer i mitt liv som gör att jag inte har råd att spara undan. Den chansen känner jag är väldigt minimal, så egentligen är det ganska enkelt att räkna ut hur mycket jag kommer att ha sparat framöver.

      Radera
  2. Hej Sparpappa.
    Kul att ha hittat din blog :-)
    Att ha mål och mening med sitt sparande är viktigt. Men jag har en fråga: varför har du så långt mellan målen? Om jag förstått det rätt så sparer du 2000kr I månaden och det tar nästan två år till innan du når det första målet. För oss långsiktiga så tycker jag att personligen att det är roligare med tätare "kilometerstolpar" än att ha milstolpar. Fler gånger att fira och man boostar sig själv.

    Mvh // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för att du läser bloggen, alltid kul med nya namn.

      Jag har egentligen ingen särskild anledning till att jag har satt målen så långt ifrån varandra.
      Tyckte bara det var bra och sunda delmål, och när de är så långt ifrån varandra så kan jag verkligen längta och se fram emot att nå fram til varje mål.

      Jag kommer säkerligen fira ännu mindre delmål som portföljen når också, bara att jag inte skrivit ner dem, så har jag de långa målen som milstolpar helt enkelt.

      Men det här är ju en smaksak absolut, jag kan tänka mig att det även är roligt med många mindre delmål, som gör att man ofta kan känna att portföljen gör framsteg.
      Jag har själv bara inte valt att gå just den vägen.

      Fortsatt god avkastning på dig!
      :)

      Radera
  3. Jag tror också på att ha delmål för sitt sparande så att man inte tappar bort sig på vägen, vilket jag gjorde tidigare men snart är jag tillbaka på plus/minus noll iallafall. Jag har dock valt att sätta mina delmål lite närmare varandra just för att inspirationen inte skall försvinna.

    SvaraRadera